Er rulleski vanskelig? La oss starte med det viktigste først: Langrenn og rulleski er blant de mest effektive treningsformene du kan gjøre! Skånsom trening for hele kroppen, styrketrening for bein, armer og kjernemuskulatur, samt god kondisjonstrening. Du får best effekt hvis du går i variert terreng, bare for å bruke forskjellige deler av kroppen med varierte teknikker og pulsfrekvenser.
Så kommer vi til kjernen; Er det vanskelig å gå på rulleski?
- Nei, hvis du velger en helt flat og klar løype, er det ikke spesielt krevende. Du kan dobbelstake, skate og gå vanlig klassisk teknikk. Det krever litt øvelse å overføre teknikken du har lært på ski/snø til hjul/asfalt, men det kommer raskt. Du unngår også å gå glipp av klassisk teknikk, noe som gjør det enda lettere å komme i gang.
- Ja, hvis du ønsker å rulle i mer variert terreng med oppoverbakker for bedre treningseffekt. For de fleste betyr oppoverbakker også at de må gå ned igjen. Trening i terreng med nedoverbakker, svinger og kryss betyr at du må kunne bremse. Å bremse på rulleski krever mye øvelse, og anses som den største barrieren for å bruke rulleski som en del av treningen.
Det er 3 forskjellige bremsemetoder;
1) Manuelt, for eksempel ved å stå med beina brede og ploge (likt som langrenn). Dette er den vanligste metoden, men krevende i høy hastighet eller på våt/ujevn asfalt. Risikoen er også der hvis du treffer grus eller løv. Ved lengre bremsing blir beina raskt slitne. Alternative metoder er å føre 1 ski bak og skrape den mot asfalten. Ulempen er at det sliter mye på hjulene. Den siste varianten for de mer erfarne utøverne er å stå med 1 ski ute i grusen/gresset utenfor asfalten.
2)Mekanisk, der rulleskiene har en mekanisk brems som aktiveres av utøveren. De 3 vanligste løsningene er enten en stag som presses mot bakhjulet ved å lene foten/ankelen bakover, en blokk som presses mot hjulet med stavpiggen, eller en blokk som skrus mot hjulet før planlagte utforkjøringer. Utfordringene med alle løsningene er at de krever god balanse og kan gi begrenset bremseeffekt.
3) Elektronisk brems, med trådløs kontroll fra staven. I 2011 begynte utviklingen av verdens første trådløse brems for rulleski, og RollerSafe ble lansert i 2016. Den prisbelønte og patenterte SmartBrake-teknologien er integrert i skiene, og gir utøveren robuste hydrauliske skivebremser på hver ski. Kontroll fra staven gjør det mulig å holde kroppen i god balanse i en naturlig posisjon, uavhengig av hastighet og terreng. Bremsekraften kan justeres etter behov, for å gi hver utøver den beste mulige opplevelsen. Les mer og se produktvideo her
RollerSafe er utviklet og testet i Norge, og solgt til kunder i mer enn 20 land over hele verden. Formålet med innovasjonen var todelt;
– Å løse svakhetene med manuell og mekanisk bremsing, altså gjøre det enklere og tryggere å bremse på alle ferdighetsnivåer, uten å trenge omfattende trening eller balanse
– Å videreutvikle rulleskisporten ved å gjøre det mulig å bruke rulleski i nye typer løyper som gir mer variasjon, inspirasjon og treningseffekt
Et paradoks er den omfattende investeringen som har funnet sted i utviklingen av rulleskianlegg, både i Norge og internasjonalt. Mange av disse løypene er lagt i eksisterende skianlegg, med krevende nedfarter og skarpe svinger. Verdens vakreste rulleskiløype i Holmenkollen er et godt eksempel; brukt av proffene, men i svært liten grad av mindre erfarne mosjonister.