Bremser for sykkel
Det vanlige bremssystemet for sykler består av tre hovedkomponenter:
- Et mekanisme for å påføre rytterkraft i systemet: Smart Brake Remotes – Bremsehendel,
- Bremsefjernkontroll eller Tommelbremse. En mekanisme for å overføre den kraften inkludert hydrauliske slanger: Smart Brake – Bremseenhet
- En bremsmekanisme som for eksempel en kaliper; skive- eller felgbremser.
Rytteren påfører kraft i bremsesystemet, for eksempel ved å trekke bremsehendelen. Hendelen signaliserer trådløst Bremseenheten for å aktivere en motor som presser hydraulisk olje gjennom en slange inn i kaliperen. Når kraften bygger seg opp inne i kaliperen, klemmer kaliperen bremseklossene mot bremsesiden, noe som får sykkelen til å bremse ned.
Skivebremser vs. Felgbremser
De to vanligste typene bremser er skive- og felgbremser. Den største forskjellen mellom disse to er hvor kraften blir påført. Med en felgbremse påføres stoppekraften av kalipere til den ytre kanten av felgen selv. Skivebremser, derimot, flytter bremseoverflaten bort fra felgen til en rotor. Rotorfestes til navet, mens kaliperen festes til gaffelen nær akselen.
Begge er effektive, men hvilken er bedre egnet for deg og sykkelen din?
Først finn ut hvilken type bremser sykkelen din bruker i dag. Hvis sykkelen er utstyrt med felgbremser, vil den mest sannsynlig ikke ha muligheten til å legge til skivebremser. Dette avhenger av rammene og hjulene på sykkelen din. Mange sykler med skivebremser har muligheten til å legge til felgbremser. Se på sykkelrammen for to gjengede hull 74 mm fra hverandre (ett på hver side av gaffelen).
Hvis du står i valget mellom begge deler, vurder dette:
Felgbrems:
- + Felgbremsene gir mer bremsekraft fordi de er lenger unna massens sentrum.
- + Felgbremsene er enklere å reparere.
- – Når du sykler i skitne eller våte forhold, blir felgene glatte, noe som gir lengre stoppavstand.
- – Bremseklossene må plasseres i betraktning av felgkroner eller en skjev hjul for å forhindre kollisjon mellom bremseklossene og felgen i friløp-modus. Dette betyr lengre reisetid fra du trekker i håndtaket til bremseklossene treffer felgen, noe som gir lengre stoppavstand.
Skivebrems:
- + Skivebremser fungerer mye bedre enn felgbremsene i vått vær og er mindre utsatt for ytre påvirkninger. Dette skyldes at rotoren er mindre enn felgen, noe som gjør at den spinner raskere og gir en positiv effekt ved å skylle av vann og smuss.
- + Det er enklere å bruke bredere dekk med skivebremser.
- + Skivebremser er mer følsomme, gir bedre/jevnere bremsing
- – Fordi rotor (skive) er mindre enn sykkelfelger, har skivebremser mindre innflytelse på hjulet og må klemme rotoren mye hardere enn en felgbrems for å gi samme bremskraft. Vurder å legge til større rotorer for å kompensere; ved å gå fra 160 til 180 mm eller 180 til 203 mm øker bremsemomentet med 20-30%.
Konklusjon
Når det gjelder å legge til en Smart Brake på sykkelen din, vil det i de fleste tilfeller avhenge av syklens mulighet til å legge til enten skive- eller felgbremser. Hvis du står i valget, er da en skivebremse det mest foretrukne bremsesystemet, da det er mer følsomt og presterer bedre under de fleste forhold. Bremsedistansen kan variere avhengig av forholdet mellom hjul/skive og den totale vekten på bruker + sykkel. Disse
Innkjøring av nye bremser
Før du tar i bruk dine nye Smart Brake for første gang, må du først innkjøre bremsene. Det er avgjørende å ordentlig innkjøre bremsene på det nye bremsesystemet, da dette skaper riktig kontaktflate mellom bremseklosser og skiver, og gir den sikreste stoppekraften mulig. Finn et trygt sted å utføre innkjøringsprosessen. Du ønsker å være borte fra trafikk og på en jevn flat overflate som er enkel å sykle på. Monter sykkelen og tråkk for å øke hastigheten, når du bygger opp hastighet påfører du likt trykk på både bak- og frontbremsen slik at du jevnt stopper. Når du stopper, slipper du trykket på begge bremsene og begynner å rulle igjen. Gjenta denne prosessen minst ti ganger for å tillate riktig mengde bremsmateriale å overføres mellom bremseklossen og skiven. Dette varmer opp systemet, deretter kjøler det ned, slik at materialene kan overføres effektivt og skape de mest effektive bremsene mulig.
Med ditt bremsesystem, spesielt skiver, hold bremsområdet rent for skitt og rusk. Dette inkluderer løsningsmidler og rengjøringsmidler, samt skitt som kan forårsake problemer med bremseoverflaten til skivene og klossene. I tillegg må du være oppmerksom på bremseskiver når du laster sykkelen din inn eller ut av stativ, samt når du fjerner hjulene. Hvis noen av hjulene er fjernet fra sykkelen, må du være sikker på å ikke trekke bremsehendelen uten en blokk inne i bremsekaliperen. Hvis rotoren ikke er til stede, vil bremseklossene presse mot hverandre og kan bli sittende fast.